Op deze pagina kun je allerlei handige info vinden. De artikelen die hierop staan zijn auteursrechtelijk beschermt!



Korte uitleg over de sport:

 

Endurance is een tak van de paardensport waarin je heel simpel gezegd buiten een uitgezette route rijdt in wedstrijd verband. De afstanden variëren van minimaal 20 kilometer tot maximaal 160 kilometer op 1 dag (op hetzelfde paard.)

 

Binnen de endurance wordt gewerkt in verschillende klasses:

 

Klasse 0 (impuls of kennismakingsklasse) 20-39 kilometer

Klasse I 20-39 kilometer

Klasse II 40-79 kilometer

Klasse III 80-119 kilometer

Klasse IV 120-160 kilometer.

 

Het verschil tussen klasse 0 en I zit hem in het feit dat je in klasse 0 mee mag rijden zonder lid te zijn van de KNHS Endurance Vereniging (KEV) en dus ook niet mee rijdt voor het algemeen klassement.

 

Vanaf maart tot november worden er op verschillende plekken in Nederland wedstrijden georganiseerd. Elke organisator mag zelf kiezen welke afstanden hij uitschrijft. Dat kan afhangen van de moeilijkheidsgraad van het terrein of de tijd van het jaar waarin de wedstrijd is.

 

Voordat je aan endurance gaat beginnen is handig om je te verdiepen in de sport en de regels, deze zijn anders en misschien ook strenger dan bij andere takken van de sport. Je kunt informatie vinden op de officiële site van de KEV: www.deronline.nl of via verschillende pagina’s op Facebook.

 

Laat je vooral niet ontmoedigen door de dingen die je leest, wanneer je een gezond paard hebt waar je regelmatig buiten mee rijdt kun je best een klasse 0 of I starten. Het is echter wel belangrijk dat je, je paard in de gaten houdt en niet te hard gaat rijden. Dat heeft namelijk weinig nut, omdat er in de lagere klasses maximale snelheden gelden.

 

Wat kun je verwachten als je een wedstrijd start:

 

· Je komt aan op het terrein en laad je paard uit, je groom gaat met hem wandelen en laat hem even lekker eten.

· Je meld je aan bij het secretariaat, je krijgt een hesje met je nummer, een kaart van de route en je Vetkaart.

· Je gaat naar de voorkeuring daar controleren de dierenartsen je paard op de volgende dingen:

 

o Hartslag: deze moet ergens tussen de 28 en 60 zijn, deze is in rust bij de meeste paarden tussen de 28 en 40.

o Ademhaling: dit moet tussen de 8 en 14 keer per minuut zijn.

o Slijmvliezen: ze kijken aan de binnenkant van de mond, de slijmvliezen moeten roze van kleur zijn.

o CRT: de dierenarts drukt op het tandvlees en kijkt hoelang het duurt voordat de kleur terugkomt, als dat ‘lang’ duurt kan dat wijzen op bijvoorbeeld uitdroging.

o Turgor: de dierenarts pakt een huidplooi op de hals of schouder van je paard, dit moet in principe vlot weer ‘in de plooi’ vallen. Wanneer dat niet zo is kan dat ook wijzen op uitdroging.

o Buikgeluiden: de dierenarts luistert of er geluid te horen is in de darmen, dat hoort wel zo, als dat afwezig is kan dat erop wijzen dat een paard niet voldoende gegeten heeft en dan kan het onverstandig zijn om een grote inspanning te vragen.

o Rug/ schoft: De dierenarts nog of je paard gevoelig reageert op de schoft / de rug.

o Locomotie: Dit is aan de hand je loopt een paar passen in stap en dan draaf je in een rechte lijn van de dierenarts weg, je draait een rondje en draaft weer terug. De dierenartsen kijken hier of je paard goed loopt.

 

Als alles goed gekeurd is mag je starten, je hebt een tijd gekregen waarop je mag vertrekken.

 

In het bos volg je de lintjes, rood is rechtsaf, wit linksaf en wit rechtdoor.

 

Onderweg kun je groomen op de plaatsen die daarvoor zijn aangegeven op de kaart. Dat wil zeggen dat je, je paard kunt koelen door bijvoorbeeld flessen water over zijn hals te gieten en het water eraf te scheppen. Ook kun je, je paard even wat te snacken of drinken aanbieden en dan ga je verder.

 

Als je klasse 0 of 1 rijdt ben je na 1 lusje klaar. Je komt aan op de finish en dan moet je binnen 10 minuten de hartslag van je paard laten tellen, deze moet dan onder de 60 zijn. Als je nog even willen koelen dan mag dat, maar je tijd blijft lopen waardoor je gemiddelde tempo naar beneden gaat.

 

Als de hartslag te hoog is krijg je nog 1 kans, is hij dan goed is er niets aan de hand, is hij dan nog te hoog dan doe je niet meer mee voor het klassement.

 

30 minuten na je finish tijd moet je naar de nakeuring, daar doen ze alles wat ik hierboven beschreven heb.

 

Wanneer je klasse II/ III of IV rijdt kom je na 1 lus in de Vetgate, je moet binnen 20 minuten nadat je over de streep ben gekomen je paard laten keuren. Wanneer de hartslag onder de 60 is stopt je tijd. Je wil natuurlijk dit zo snel mogelijk bereiken, dus ga je, je paard koelen. Dit kan met flessen of sponzen. Wanneer je aan wil bieden loop je naar de dierenarts, deze telt de hartslag, als deze goed is stopt je tijd en doen ze de rest van de keuring. Hierna heb je nog ongeveer 30 minuten pauze en dan ga je de tweede / derde of vierde lus in. Na elke lus is een vetgate met een veterinaire keuring.

 

Als je over de finish komt moet je na 30 minuten naar de na keuring. Daar controleren ze weer alle punten.

 

Wanneer je alles goed hebt afgelegd en je paard door de keuringen is gekomen heb je de rit goed uitgereden. En met een beetje pech ben je verslaafd aan de sport!



Artikel over doorrijdplekken:

 

Doorrijdplekken

 

Wanneer mensen vragen wat ik met mijn pony doe begin ik enthousiast te vertellen over endurance, tot mensen vragen “maar als je zo lang in het zadel zit, krijg je dan geen last van doorrijdplekken?’’ Het antwoord: “Tsja, uhm ach af en toe heb ik wel eens een beetje last van schuurplekjes.” Het is ook zo wat om die mensen direct af te schrikken met verhalen over opengeschuurde knieën of billen. Maarja laten we eerlijk zijn, iedereen heeft hier wel eens in meer of mindere mate last van gehad. Wat kun je nou doen om dit ongemak tot een minimum te beperken?

 

De oorzaak

 

Ondanks het feit dat niet iedereen een even gevoelige huid heeft, zijn er toch een aantal plekken op het lichaam die sneller reageren op prikkels van buitenaf. Wanneer we paardrijden maken we veelal dezelfde beweging gedurende een langere periode. Door deze beweging kan er wrijving ontstaan tussen de stof van de kleding en je huid, dit kan zorgen voor wrijvingsplekjes of te wel schuurplekken. Zeker als we daarbij ook nog zweten.

 

Wat kun je er tegen doen?

 

Het begint bij goede hygiëne met ph-neutrale producten, op die manier is de huid goed gereinigd en verzorgd. Als je voor een wedstrijd of training nog even onder de douche stapt, zorg er dan voor dat je goed afgedroogd bent, als er vocht achterblijft kan dat in je kleding trekken en gaat het eerder schuren. Daarnaast is het belangrijk dat je geen kleding draagt die knelt.

 

Voor elk probleem is er een oplossing

Het probleem

Een oplossing

Het kan zijn dat je zadel niet de juiste maat is (inch) voor jouw. Je kan dan gaan schuiven in het zadel, wat de kans op doorrijdplekken vergroot.

Een seat-saver. Deze zijn er in allerlei verschillende materialen:

Een zadelbontje is van allerlei merken te koop. Het zit heerlijk zacht. Waar de een zegt dat het koel blijft in de zomer, zegt de ander weer dat het warm wordt. Als het warm wordt dan bestaat de kans op zweten en dat wil je voorkomen. Daarnaast vereisen de ‘echte’ bontjes wel gedegen onderhoud. Een gelzitting, ook deze is van allerlei merken te koop. Gemakkelijk te bevestigen met klittenband en werkt schok dempend. Ook hier zijn de berichten wisselend over. De kans bestaat dat je gaat zweten en dat wil je voorkomen. Fast Fabrics seatsaver PSS003: Deze is gemaakt van een uniek materiaal dat zorgt voor goede drukverdeling. Waardoor je schuur/ doorrijdplekken voorkomt. Het materiaal is daarnaast schokabsorberend. De seatsaver is lichtgewicht (210 gram), het gebruikte materiaal heeft een open structuur waardoor het niet gaat zweten en koel aanblijft voelen. De seatsaver is geschikt voor 17 en 18 inch zadels. Ook kun je deze gewoon in de wasmachine wassen (niet in de droger!).

 

Ik heb zelf altijd met een bontje gereden, dat was lekker zacht maar ik vond het vrij warm worden, maar dat kan allerlei oorzaken hebben. Ook als het regent dan heb je binnen no-time natte billen. Sinds een tijdje rijd ik met een seat-saver van Fast Fabrics en dat is erg fijn. Deze zit heel stevig maar is ontzettend luchtig en wordt dus ook niet warm, ook kan deze tegen flinke regenbuien. En is het supermakkelijk in onderhoud. Alleen moet je even kijken of ze wel op jouw type zadel passen.

Geschuurde knieën en knieholtes

Schuurplekken op de knieën of net aan de binnenkant van knieholte kun je voorkomen door een anti-blaar pleister (die je normaal voor je hakken gebruikt) aan de binnenkant te plakken. Ben je allergisch voor pleisters dan bestaat de kans dat er onder en langs de randen van de pleister weer een ander probleem ontstaat.

 

Een alternatief dat ik pas na jaren zoeken vond, zijn bontjes om de beugelriemen. Hiermee komt je knie net iets van het zweetblad af te liggen. Waarschijnlijk bedoeld om je zweetblad tegen krassen te beschermen, maar voor mij de oplossing tegen geschaafde knieholtes. Ik ben deze bontjes een keer bij toeval tegen gekomen bij Goedhard. Ze zijn in ieder geval hier te koop http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadeltoebehoren/Riemen-Beugels/Beugelriem-Bontjes.html

Geschuurde billen, dit kan te maken hebben met het materiaal waarvan je broek is gemaakt. Draag je een broek van jeansstof? Of met een suède zit? Wellicht is het dan verstandig om een ander type rijbroek te overwegen. 

Bij het voorkomen van schuurplekken is het belangrijk dat je zorgt dat er geen naadjes op je huid zitten en / of dat er geen stof dubbel zit (waar dit niet hoort). Je broek hoort wel aangesloten te zitten maar mag niet je benen afknellen. Wat zijn de mogelijkheden?

 

Er zijn veel merken endurancebroeken waar je uit kunt kiezen, deze zijn speciaal voor onze sport gemaakt en hebben dan ook geen naadjes op onhandige plekken zitten, zijn lekker luchtig of juist goed geïsoleerd, enkele voorbeelden:

Saddlebums is een merk dat broeken met padding in het kruis en op de knie verkoopt, zowel zomer als winterbroeken. Perfeq Carousel is een merk waarbij je optioneel padding kunt laten maken in het kruis en/ of de knie.

 

Een andere optie kan zijn het dragen van een fietsbroekje (met zeem) onder een rijbroek. Mocht je hiervoor kiezen zorg er dan voor dat er niets dubbelgevouwen zit, anders heb je alsnog kans op schuurplekken.

 

Heb je (nog) geen geld voor een endurancebroek dan kun je eventueel ook met een hardloopbroek rijden, de stof is lekker luchtig. Echter is hier qua naadjes niet geredeneerd vanuit een ruiter en zul je dus goed moeten kijken / voelen of deze broek op de langere termijn geen plekken gaat veroorzaken. Je kunt 2 rijbroeken over elkaar heen dragen, wederom is het dan belangrijk dat de broeken goed aansluiten en je geen dubbele naadjes enz hebt.

 

Je kunt ook een naadloze (thermo) leggen onder je rijbroek dragen, deze functioneert dan als een tweede huid waardoor je minder snel doorrijdplekken zult krijgen.

 

Zelf heb ik rijbroeken van verschillende merken maar ben ik toch erg fan van de Saddlebums, ze zijn niet heel charmant maar rijden wel erg lekker.

 

Ook rijd ik in de zomer graag in de hardloopbroeken van de Action, deze zijn heel luchtig en hebben niet allerlei rare naadjes en ze zijn mooi goedkoop!

 Ondergoedproblemen

Je kunt verschillende keuzes maken:

 

Het dragen van naadloos ondergoed kan ontzettend helpen. Je kunt dit gewoon bij de Hema of de Action aanschaffen. Of kiezen voor speciaal ruiterondergoed van Anita.com de zogehete saddelpants :

 

  • naadloos broekje, de oplossing tegen doorrij-plekken!
  • 85% Polyamide, 15% elasthaan
  • speciaal ontwikkeld voor de paardensport
  • de Saddle Pants draag je als onderbroek, een extra onderbroek is niet nodig
  • ergonomische pasvorm
  • geen drukpunten, naden of vouwen in het zitgedeelte
  • schuurt niet door de zijdezachte microvezel voering
  • zorgt tevens voor een beter zadelcontact
  • hoge taille waardoor de onderrug bedekt blijft
  • extra lange pijpen die niet naar boven schuiven
  • doordat de Saddle Pants een huidkleur heeft, is deze ook geschikt onder een witte rijbroek!

 

Ook is er de Derriere Shorty, verkrijgbaar via Blue Balance dit is een naadloze onderbroek met een padding die lijkt op de padding van een moderne wielrenbroek. Geen zeemleer die je met talkpoeder moet bewerken, maar een high-tech lichtgewicht padding die hypoallergeen en antibacterieel is. Nauwelijks zichtbaar (in tegenstelling tot de ‘pamper’ in je rijbroek) en sluit perfect aan.

 

Of je gaan commando en kiest ervoor om geen ondergoed te dragen. Je zult dan geen last ervaren van ondergoednaadjes maar wellicht zul je dan tegen andere schuurproblemen aanlopen.

 

Ik heb zowel de Saddelpants van Anita als de Derriere Shorty van Blue Balance geprobeerd. Het voordeel van de saddelpants is de lange pijpjes, in de winter is dit wel fijn onder je rijbroek, maar verder is het vooral een zachte onderbroek.

 

De Derriere Shorty van Blue Balance hebben ze in verschillende modellen, waardoor je kunt kijken wat je zelf prettig vind. De padding is super! En het is niet zo ontzettend zichtbaar in je rijbroek, best fijn.

Gevoelige voorgevel,

Niet iedereen draagt en (sport)beha tijdens het rijden, er zijn mensen die ervoor kiezen om zonder beha te rijden. Zolang het niet regent hoeft dit geen probleem te zijn, maar als je shirt natter en zwaarder is en tegen gevoelige stukken aan begint te schuren, dan is dat niet zo prettigx.

Mocht je de keuze maken om zonder beha te rijden dan kun je verschillende dingen doen: Pleisters over je tepels plakken, zo voorkom je dat ze gaan schuren of zelfs bloeden. (marathonlopers doen dit ook)

 

Of je smeert je in met een glad middeltje zodat het niet gaat schuren (hierover hieronder meer).

 

Liever voorkomen dan genezen, middeltjes ter preventie of behandeling

 

Natuurlijk zijn wij niet de enige sporters die wel eens schuurplekken hebben, onder andere marathon lopers en wielrenners hebben hier ook mee te kampen. En ik kwam erachter dat er allerlei middeltjes zijn die je kunt gebruiken om schuur/ doorrijdplekken te voorkomen, dus tsja waarom zouden wij niet van deze kennis gebruik maken.

 

Preventief:

 

· Het smeren van uierzalf of vaseline op de probleemgebieden, het nadeel hiervan is dat het in je kleding trekt en in de was harde korreltjes vormt, die je er dan weer uit moet pulken.

 

· Het gebruik van talkpoeder op het probleem gebied, trekt daarna voorzichtig je broek aan. Let op dat je niet nog talkpoeder aan je hand hebt want dat zit het ook aan de buitenkant van je broek. Nadeel is dat wanneer je een paar keer naar het toilet bent geweest het grootste deel van de talkpoeder is verdwenen. (en om je nou in te poederen op de VetGate is ook zo wat….)

 

· SIL Protect; het is een soort deostick met een zeer effectieve oplossing die helpt bij het voorkomen van blaren en schuurplekken. De beschermende laag minimaliseert de wrijviing tussen de huid en kleding (of schoenen). De unieke formule trekt SIL-Protect niet opgenomen in de huid en werkt als een aantal uren. Nadeel: het is vrij prijzig: 10ml Roll On = 9,95€

50ml Roll On = 24,95€

 

· Anti Chafe stick, deze heb je onder andere van het merk Glide en Run Guard, ook dit is een soort deo stick, op basis van aloe en bijenwas. Je brengt het aan op het verwachte probleem gebied, doordat het zweet en smelt bestendig is blijft het goed zitten. Je wast het er gemakkelijk vanaf en het plakt niet aan je kleding. 80 ml = € 14.95

 

· Vevina creme: Friction Protection Crème van Vevina® voorkomt een pijnlijke rode geïrriteerde huid op onder andere de bovenbenen, buik, borsten en bovenarmen. De crème zorgt voor een beschermende laag op uw huid die voorkomt irritatie op deze gevoelige plekken. De crème is waterresistent en zweet heeft geen invloed op de werking van Vevina®. Vevina® is niet getest op dieren en bevat geen dieronvriendelijke bestanddelen. 30 ml = € 10,50

 

· Assos Chamois Crème Zorgt voor aangenamere en comfortabele lange ritten. Het vermindert de wrijving en voorkomt bacteriële en schimmelinfecties op uw huid. Breng een dun laagje Chamois Crème aan op de huid voordat je gaat sporten. De Assos Chamois Crème vermindert de wrijving en houdt de huid koel. Het voorkomt ontstekingen en heeft antibacteriële eigenschappen. Breng het direct aan op de huid (vermijd intieme gebieden) voor elke rit. Bovendien, na elke wasbeurt, een dunne laag op de binnenbroek aanbrengen. Dit om soepelheid, elasticiteit en antibacteriële eigenschappen te behouden. 140 ml = 14,95

 

Ik heb de hele winter geëxperimenteerd met verschillende middeltjes om te kijken wat wel of juist niet werkt. Talkpoeder werkt opzich heel prettig, maar het blijft niet heel lang zitten. Anti Chafe stick van Runguard werkt echt heel goed en je kleding blijft ook schoon. Vevina Creme is vooral lekker om te smeren als je een beetje irritatie hebt, je moet het echter wel dun smeren want anders plakt het aan je broek.

 

Ter verzorging:

 

· Sudocrem, deze creme verzorgt de geïrriteerde huid het bestanddeel hypoallergene lanoline lijkt op natuurlijk huidvet dat de huid tegen invloeden van buitenaf beschermt. De benzylcinnamaat en benzylbenzoaat bevorderen de aanmaak van nieuwe huidcellen waardoor het herstelproces van de huid wordt gestimuleerd en ondersteund. De aanwezige zinkoxide doet de huidporiën samentrekken en is verkoelend en beschermend voor de huid. De benzylalcohol werkt als een mild, plaatselijk verdovingsmiddel dat pijn en irritatie wat verzacht en heeft tevens een desinfecterende en bacteriedodende werking. Sudocrem helpt de irritatie en jeuk te verminderen omdat het verkoelend en verzachtend werkt en van de huid bevordert.

 

· Babyzalf, bijvoorbeeld Bepanthen,: De zalf ondersteunt het natuurlijke huidherstel doordat de hoge concentratie dexpanthenol diep in de huid trekt. De speciale samenstelling van de baby zalf vormt een beschermende laag op de huid. Deze heeft een verzorgende werking en helpt haar natuurlijke kracht en evenwicht te behouden.

 

· Bach Rescue Remedy creme, Rescue Cream van Bach is de eerste hulp voor uw huid: het werkt verzachtend op de huid en versnelt het herstel ervan. Bijvoorbeeld na te lang zonnebaden, steken van insecten of na een ongelukje bij sport of spel. De crème is tevens een weldaad voor de geschaafde, ruwe of schrale huid. Handig om altijd bij je te hebben!

 

Natuurlijk zijn er nog meer oplossingen of middeltjes tegen dit ongemak. Maar ik denk dat ieder voor zich moet kijken wat werkt en wat zij prettig vinden. En hopelijk brengt dit artikel jullie op ideeën of inspireert het om verder te gaan zoeken en kunnen we nog vele schuurvrije kilometers maken!


Esther Groen rijdt endurance vanaf 2000. Daarvoor heeft zij in verschillende hoedanigheden met paarden gewerkt. Op dit moment is zij met, drie goed uitgereden 160-kilometer wedstrijden, nationaal en internationaal actief in de endurance met paarden die in verschillende stadia van hun opleiding verkeren. Daarnaast geeft zij les, clinics en workshops (Akhdhar Endurance) en runt zij het bedrijf Green Distance.

 

Dit is een boek met informatie en anekdotes over eigen ervaringen en tips zodat ruiters die willen beginnen met endurance dit boek kunnen gebruiken als handvat om hun eigen pad uit te stippelen. Het is gericht op ruiters van alle niveaus van 0 tot 160 kilometer.

 

Echt een aanrader!

 

Het boek is te bestellen via: greendistance.nl


Hier komen verschillende artikelen over de Visie op Trainen van Mensen die met koudbloedpaarden veel bereikt hebben in de endurance.

Opmerking: De met * gemarkeerde velden zijn verplicht.